2010. február 19., péntek

Khajuraho

A tuktukkal a Yogi lodge hotelbe vitettuk magunkat (a hotel nevbol semmilyen kovetkeztetest nem kell leszurni, egyszeru guest house volt), ahol kedvesen fogadtak, volt is egybol 250 rupiert szoba, a masik parnak meg 300ert (amiben meleg viz is volt). A vonat utan nagyon jol esett a forro zuhany, a tiszta ruha, majd a kiados, immar ebedbe nyulo reggeli. Kis szieszta utan (amit galien alvassal, en internetezessel toltottem) bereltunk egy-egy bicajt, s felfedezoutra indultunk a kornyekre. Jo meleg volt, napon vagy 30 fok, de azert jolesett a szornyu ketkerekun valo tekeres. Felfedeztuk Khajuraho tavoli templomait.
Ugyanis a falu arrol hires, hogy rengeteg 10-13. szazadbeli templom (kicsit a khmer tornyokra emlekeztetnek) talalhato itt, gyonyoru, tobbek kozott erotikus faragasaikkal. Ezek ma az Unesco orokseg listajan vannak, igy borsos 250 rupia a belepo az un. Nyugati templomokba (amik a leggazdagabban diszitettek, s epp a guest houseunkkal szemben vannak), mig a keleti es deli templomok elszortan, tobb km-re talalhatok, s ingyen megnezhetok. Na ezt neztuk mi meg eloszor, a nem messze levo bekes kis osi faluval egyutt, amik forro utcain tehenek, kecskek setaltak melabusan, gyerekek jatszadoztak, nok vittek fejukon a vizet, meg egyebet.
Elkerekeztunk a palyaudvarra, hogy megvegyuk masnapra a jegyet Satnaba, majd a belepo megvetele utan a nyugati templomokat neztuk meg, amik egy szepen rendbentartott parkban talalhatok elszortan, es kulonbozo hindu isteneknek szenteltek oket. A belsejuk mindig ugyanaz, egy sotet kis helyiseg, ill ketto, a kisebben az istenseg szobraval, a nagyobban sok faragassal, meg kis galerias-oszlopos kozepso resszel. Amugy mind emelvenyre epult, a Meru hegyet szimbolizalva, ami ugye a hinduk szent hegye, ahol az istenek elnek (e korul van ugye a tejtenger, amibol nehanapjan a nagak, azaz kigyo-istenek segitsegevel kopulik a halhatatlansag nektarjat -ahogy meg emlekezhetnek huseges olvasoim az Angkor-beli leirasokbol).

Tovabbi kerekezessel zartuk a napot, csak hogy jol kihasznaljuk a bicajberlest (ami amugy 40 rupia, kb 200 ft volt). Hatalmas vacsora (eddig ez a legolcsobb hely, olyan lakomat tartunk potom 700 forintnak megfelelo osszegert kettonknek, hogy na!), majd agy, mert a vonaton valo alvas utan eleg hamar elfaradtunk a boseges naptol.

Masnap delelott nyugis reggelizes, setalgatas, egy iskola megtekintese, ahol maga a diri vitt korbe, megmutatva az osztalyokat, s magyarazva az iskolazasi szokasokrol. Persze a vegen jott, hogy adomanyozni is lehet, persze adomanyoztunk, penztarcanknak megfeleloen 200 rupiat.

A buszutrol Satnaba kesobb irok, meg arrol, hogy mivel utottuk el az idot Varanasiban (ugyanis mar itt vagyunk, a szent Gangesz partjan). Otthoniaknak uzenem, hogy jol vagyunk. Picit megfaztunk, nem tudjuk hol, mert nagyon kellemes meleg van napkozben (este ugyan hideg), igy kicsit taknyosan, de nem veszes a helyzet. Hasimasi meg nem volt, sot mar a rumrol is leszoktam Jaipur ota. Azt hallottam, hogy az ember gyomra aprankent hozzaszokik a higienia hianyahoz, talan ezert nincs bajunk. bar kitartoan esszuk az utcan is a helyi dolgokat, samosa-t, dosa-t, stb majd teszek fel kepeket roluk.